piątek, 10 maja 2013

Włoskie smaki

   Akurat w pracy nie miałam za bardzo nic do roboty, więc naturalną ( dla mnie ) koleją rzeczy latałam po blogach kulinarnych, szukając jakichś fajnych przepisów na wypieki. I trafiłam na ciabatte.
Przepis wydawał się łatwy w realizacji, więc stwierdziłam że co mi tam - najwyżej stracę trochę maki, wody, drożdży i niewiele czasu :D
Jak pomyślałam tak zrobiłam, i na drugi dzień po południu kilka osób mruczało z rozkoszy, wcinając ten włoski chlebek z masłem lol

Ciabatta





Składniki na bige:

    7 g świeżych drożdży
    200 ml letniej wody
    175 g mąki

Drożdże rozpuścić dokładnie w 3 łyżkach letniej wody. Mąkę przesiać do naczynia, dodać rozpuszczone drożdże, resztę letniej wody i wymieszać, by otrzymać jednolite ciasto. Naczynie z ciastem przykryć folią aluminiową i odstawić na 12 - 18 godzin w ciepłe miejsce (najlepiej na noc, by rankiem piec). 





Po zdjęciu folii czuć zapach lekko sfermentowanych jabłek lub wina.

Składniki na ciasto:

    20 g świeżych drożdży
    2 łyżki mleka, letniego
    200 ml letniej wody
    2 łyżki oliwy z oliwek
    375-400 g
    1,5 łyżeczki soli
    1 łyżeczka cukru

W naczyniu wymieszać drożdże z letnim mlekiem i cukrem . Dodać do naszego 12-godzinnego zaczynu, razem z wodą i oliwą, wymieszać. Dodawać stopniowo mąkę i sól, miksując cały czas mikserem ( mieszadła typu hak ). Ciasto będzie bardzo luźne, ale takie ma być, niemożliwością byłoby zagniatać je ręcznie. Miksować około 5 minut, aż ciasto będzie sprężyste i zacznie odchodzić od ścianek naczynia (można dodać dodatkową mąkę jeśli jest zbyt lejące ale niezbyt wiele).



Przykryć ciasto ręczniczkiem i pozostawić w ciepłym miejscu do wyrośnięcia na 1,5 - 2 godziny. Powinno nawet potroić swoją objętość dlatego warto zadbać by znalazło się w dużej misce .

Dużą blachę obsypać mąką. Ciasto podzielić na 2 części i 'nurzając' ręce w mące oraz -  unikając ugniatania, raczej rozciągając - uformować 2 płaskie bochenki. Nie należy się zbytnio przejmować kształtem. Obsypać mąką, przykryć ściereczką i pozostawić do napuszenia na dodatkowe 20 – 30 minut. Ciasto rozrośnie się raczej na boki a nie wzwyż, więc trzeba między nimi zostawić sporo miejsca J. Dopiero w piekarniku kiedy dostaną temperatury zaczynają ładnie rosnąć wzwyż.



Piec około 25 - 30 minut w temperaturze 220 st.  Bochenki powinny być jasnozłote, a po uderzeniu od spodu mają wydawać głuchy odgłos. Studzić na kratce.


 


Ciabatta – włoski biały chleb, zrobiony z mąki pszennej i drożdży. Bochenek jest wydłużony, szeroki i płaskawy. Po włosku słowo ciabatta oznacza "kapeć, łapeć". Od drugiej połowy lat 90. jest szeroko znany w Europie i Stanach Zjednoczonych, najczęściej używana do kanapek.

Miejsce pierwszego wypieczenia ciabatty jest nieznane.

Każdy region Włoch ma swoją odmianę Ciabatty. Z regionu jeziora Como ma chrupiącą skórkę, jest miękka, ma puszysty środek i jest bardzo lekka. W Toskanii, Umbrii i Marche są bardzo różne - począwszy od miękkiej skórki i gęstej masy, do chrupiącej skórki i lżejszej masy. W Rzymie często jest jedzona z oliwą z oliwek wymieszaną z odrobiną soli.

Moja ma lekko chrupiącą skórkę i sprężysty niezbyt ciężki miąższ - i smakuje dosłownie ze wszystkim ;)

1 komentarz: